העצמה ובטחון עצמי

הערכה עצמית מתארת את מידת הערך שאדם רוכש כלפי עצמו והינה פועל יוצא של ראיית העולם הפרטית שלנו, המושפעת משלושה גורמים עיקריים:
האופן בו אני תופס את מציאות חייו  – מה אני חושב ומרגיש כלפי עצמי.
מה אני מאמין שהאחרים חושבים עלי ואיך הם מעריכים אותי.
מה התייחסותי להצלחות ולכישלונות בחיי, והמשקל שאני מייחס להם.

עץ חצי חצי - עיצוב של דנהככל שמשקל ה"עצמי" גבוה יותר, ככל שנאהב, נכבד ונקבל את מי שאנו, ככל שנרגיש טוב ביחס לעצמנו ונהייה קשובים לרצונותינו, לצרכינו, למחשבותינו ולתחושותינו האמיתיים וככל שנהייה מודעים ליכולותינו ולידע שלנו ונכיר ונאמין בהם –  הערכתנו העצמית וביטחוננו בעצמנו יהיו גבוהים יותר.

אם להערכת הסביבה יש משקל גדול יותר מהערכתנו העצמית– נהייה יותר תלויים בביקורת מתמדת ולסיכון לחוש פחותים ביכולותינו ביחס לסובבים אותנו. האיזון הנכון בין ההערכה "עצמית" והערכת ה"סביבה" ישען על הקשבה פנימית ומודעות עצמית תוך התחשבות באנשים אחרים בחיינו.

מי שיש לו הערכה העצמית נמוכה ימצא עצמו מקשיב הרבה פעמים לסובבים אותו, ולא לערכים, הרצונות, והמטרות האישיות שלו – דבר זה ירחיק ממנו את המימוש האושר והסיפוק.

הדימוי העצמי שלנו מושפע מהצלחות וכישלונות בחיינו. כאשר אנו מכירים בעוצמותינו הפנימיות וביכולותינו רוב הסיכויים שנפעל בביטחון ובנחישות. כאשר נגיע להצלחות נחזק את ההערכה העצמית והביטחון האישי שלנו. ובמצבי כשלון– הרי שאם כבר נכיר את עוצמותינו ויכולותינו נבין שעלינו להפיק מהכישלון לקח, למידה והתנסויות חדשות.

כאשר הערכתנו העצמית נמוכה ויש לנו ספקות בנוגע ליכולותינו, פעמים רבות נמנע מעשיית מה שאנו רוצים מתוך חשש שניכשל או שאולי נפעל בהססנות ובהיעדר תשוקה, מה שיוביל אולי להיעדר הצלחה. כנבואה שמגשימה את עצמה, הכישלון "יוכיח" שאיננו ראויים להערכה כלל והביקורת העצמית בעקבות חוסר ההצלחה עלולה לחסום אפשרויות לניסיונות נוספים.

אימון להעצמה ובטחון עצמי

המפתח ללב הערכה העצמית שלנו נמצא ממש בידנו – בכוחנו לשנות את מה שאנחנו חושבים, עושים ומרגישים כלפי עצמנו. אלא שלעיתים אנו זקוקים למישהו שיכוון את אלומת אור הפנס למקומות אלו שהחשיכו, על מנת להאיר אותם שוב.

ייחודו של האימון האישי בכלל, ושיטת "משעולי הצלחה" בפרט, הוא בכלים אותם רוכש המתאמן לאורך תהליך ממוקד וקצר מועד, כלים המותאמים לו באופן אישי ומאפשרים לו העצמה בתחומים בהם הוא נדרש לו חיזוק. 

הערכה ובטחון עצמיהעבודה על שיפור ההערכה העצמית של המתאמן מבוססת על ההחלטות והמחשבות שלו, תוך פיתוח דפוסי חשיבה חדשים ומועילים לעומת דפוסי החשיבה הישנים והנוחים אך השליליים והמעכבים. המתאמן לומד להכיר מחשבות חיוביות ומחזקות ולהפוך זאת להרגל שיצבור עוצמה וישתרש. רגשותיו ואמונותיו הם תוצרים של מחשבותיו ואם יחשוב על עצמו באופן חיובי הרי שירגיש טוב יותר עם עצמו ויאמין שיש לו את היכולות והכישורים לממש את מטרותיו ולהגשים את ייעודו.

אנו בונים תוכנית ומתחילים לצעוד בביטחון. כל יעד שיגשים, כל תוצאה שישיג, יסומנו עבורו כהצלחה עליה ילמד להוקיר את עצמו, הערכתו תתחזק, נתמקד ב"יש" ובדברים שהוא מסוגל לעשות ולשנות, מה שבשליטתו ותלוי בו, ולא בדברים שאין באפשרותו לשנות. נקטין ונתמודד עם הפחדים, נסלק חרדות ונתבונן בתחושות הנאה, הישגיות, גאווה, וביטחון עצמי שיניעו אותו להפעיל דרכים יצירתיות להגשים עצמו.

~ ~ ~

לפרטים נוספים, התייעצות, קביעת פגישה, וכל שאלה – אני כאן לרשותכם »»

שלכם,
זוהר מור.

עם התגית: , , , , , , , , , , , , , ,
פורסם ב-אבן זוהר אימון אישי